Voor kleine ondernemers die via een online webwinkel producten aan de man proberen te brengen, is het soms een onmogelijke uitdaging om op te boksen tegen het groeiend aantal marketplaces. Deze enorme platformen beschikken doorgaans over voldoende kapitaal om de beste marketingspelcialisten in te huren en de ene na de andere reclamecampagne op te starten. Door het enorm aantallen bezoekers en verkopen hebben ze tevens de mogelijkheid om te stunten met prijzen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van producten of de service van het platform.

 

Ertegen opboksen of er onderdeel van uitmaken

Naast de vele nadelen die marketplaces vanuit het oogpunt van een webshop eigenaar heeft, is er ook een zeer groot voordeel te benoemen. Je kunt namelijk als ondernemer de concurrentiestrijd aangaan (en deze waarschijnlijk verliezen), maar je kunt ook besluiten om deel uit te gaan maken van een marketplace. Je hebt dan de mogelijkheid om van alle voordelen van de marketplace gebruik te maken en kunt daarnaast ook gewoon je trouwe klanten via de eigen webshop blijven bedienen. Wie heel handig gebruik maakt van de marketplace lukt het zelfs om nieuwe klanten via de marketplace aan de eigen webwinkel te verbinden. Om dit te bereiken, zal het echter wel noodzakelijk zijn een goede digitale strategie te ontwikkelen waarbij men rekening houdt met alle valkuilen die een dergelijke transitie met zich mee zal brengen.

 

Je eigen marketplace opzetten

Slimme ondernemers die niet bang zijn voor een uitdaging, kunnen een stapje verder gaan. In plaats van onderdeel te worden van een marketplace, kunnen zij ervoor kiezen om zelf een marketplace op te zetten. Er zijn genoeg voorbeelden voor handen die aangeven dat succes niet gegarandeerd, maar ook absoluut niet uitgesloten is. Marketplaces als kleertjes of BCC hebben inmiddels hun succes bewezen en een begrip onder consumenten geworden. Wie hun voorbeeld wil volgen zal in ieder geval ter voorbereiding voldoende aandacht moeten besteden aan marketplace marketing en hiervoor een degelijk plan en effectieve strategie moeten ontwikkelen. Belangrijke facetten bij een degelijk plan voor je marketplace zijn onder andere dat je in zee gaat met de juiste personen en bedrijven, een duidelijk beeld hebt van de kosten die moeten worden gemaakt en de inzet van alle verschillende marketingmiddelen.

Als kleine ondernemer, ongeacht of je nu een fysieke winkel hebt of online inkomsten moet genereren, is het belangrijk dat je altijd het uiteindelijke doel in de gaten houdt. Door onderdeel uitmaken van een marketplace of zelf een marketplace op te starten, zul je immers meer potentiële klanten weten te bereiken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *