Wanneer je een eigen bedrijf hebt dan weet je als geen ander hoe belangrijk het is om geld te investeren in marketing. Hiermee breng je immers jouw producten of diensten onder de aandacht bij potentiële klanten. Vandaag de dag bestaat marketing zowel uit een offline en online variant. Met name de online marketing is inmiddels onmisbaar en zal de komende jaren een steeds grotere rol spelen voor jouw bedrijf. Maar wist je dat je zelfs via social media marketing jouw bedrijf kan promoten? Dit kan met behulp van de populairste kanalen. In deze blog vertellen wij je dan ook graag wat deze populaire sociale media kanalen voor jouw bedrijf kunnen betekenen. 

1. Facebook

Dit is misschien wel het meest bekende sociaalmediakanaal van Nederland. Facebook bestaat al jaren en heeft door het verdwijnen van Hyves veel gebruikers in ons land gekregen. Inmiddels maken zo’n 7,3 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Facebook. Hierdoor is dit nog steeds het beste kanaal om een fanbase op te bouwen voor jouw bedrijf. Daarnaast is het gebruik van Facebook erg laagdrempelig, waardoor iedereen gemakkelijk een eigen account aan kan maken. Dit geldt voor zowel personen als bedrijven.

Doordat er bij Facebook veelal gebruik wordt gemaakt van de ‘vind ik leuk’ knop is het mogelijk om een permanente binding aan te gaan met jouw doelgroep. Wanneer iemand deze knop met grote regelmaat gebruikt, dan zien zij alle berichten van jouw bedrijf op hun tijdlijn verschijnen. Zo hoeven zij nooit meer iets missen van jouw bedrijf en krijg je een hogere loyaliteit. Bovendien staat Google erom bekend dat ze enorm veel van Facebookpagina’s houden. Maak dus zeker weten een Facebookpagina aan voor jouw bedrijf om hoger te komen in de ranking van Google. 

2. Twitter

Twitter was vroeger onwijs populair, maar is ook vandaag de dag nog een uitstekend kanaal om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Het is immers een tekstueel medium waarbij je gemakkelijk en snel nieuws kunt delen met al jouw volgers. Doordat er een limiet van 140 tekens aan een bericht zit, krijg je veel korte berichten die eenvoudig te volgen zijn. Daarnaast is het mogelijk om hiermee vragen te stellen aan je volgers over een bepaald product of dienst. Hiermee krijg je dan gemakkelijk en snel waardevolle inzichten vanuit je beoogde doelgroep. 

Bovendien is Twitter perfect om te gebruiken als klantenservice. Jouw volgers kunnen namelijk vragen aan jouw bedrijf stellen die je vervolgens met één druk op de knop kunt beantwoorden. Hiermee krijg je niet alleen interactie, maar ook direct binding met de doelgroep. Het is echter wel belangrijk om te weten dat Twitter niet populair is onder jongeren. De meeste mensen die nog gebruik maken van dit platform zijn tussen de 40 en 65 jaar oud.

3. Instagram

De afgelopen jaren is het gebruik van Facebook enorm gedaald onder jongeren. Dit is niet zo gek aangezien Instagram veel meer mogelijkheden biedt. Dit sociaalmediakanaal heeft inmiddels zo’n 1 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland en is hiermee een sterke concurrent van Facebook. Dit kanaal is zo populair doordat het zich richt op visuele communicatie. Niet voor niets kan je met Instagram korte video’s, foto’s en reels delen. Beelden zeggen immers nog steeds meer dan 1000 woorden. Door vooral sfeerfoto’s van jouw producten of diensten te delen op Instagram zorg je ervoor dat je volgers direct geïnspireerd raken. Ze zien hiermee gemakkelijk welke mogelijkheden er nog meer zijn om een product te gebruiken. Combineer dit eens met een instructievideo en jouw succes op Instagram is begonnen! 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van sociale media kanalen? Vraag dan eens de specialisten van een online marketingbureau in Groningen. Samen bereiken jullie de weg naar succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *