cannonical tags

Cannonical tags zijn onontbeerlijk om problemen met duplicate content te vermijden. Een klein stukje code, maar wel van groot belang voor je SEO-ranking!

Maar wat zijn ze juist?

Duplicate content

Hoewel het best te vermijden is, komt het toch voor dat er duplicate content op een website aanwezig is. Denk maar aan blog pagina’s die onder verschillende categorieën vallen. Ook kan je verschillende URL’s hebben voor dezelfde productpagina, op basis van de verschillende filters. Zo leidt een productpagina over een zwempak dat je kan filteren op maat, tot duplicate content voor google, ook al lijkt dit op het eerst zicht slechts één pagina.

Een voorbeeld: “https://www.schoenen.nl/slippers.html”is de originele categorie pagina. Selecteren op maat creëert echter de volgende URL: “https://www.schoenen.nl/slippers.html?Size=XL”. Zo heb je een duplicaat voor je het weet.

cannonical tags

Tag it

Cannonical tags zijn stukjes HTML-code die google vertellen welke URL de originele is. De andere zijn dan automatisch duplicates. Concreet ziet dat er zo uit:

link rel=“canonical” href=““https://www.schoenen.nl/slippers.html.

Deze tags worden in de broncode geplaatst. Door deze tags te gebruiken weet google dat dit de originele pagina is. “https://www.schoenen.nl/slippers.html?Size=XL” zal dus niet geïndexeerd worden.

Voordelen

Google is geen fan van duplicate content. Wanneer er meerdere versies van een pagina lijken te bestaan, moet google zelf gaan beslissen welke pagina de “originele” versie is. Deze wordt dan vervolgens geïndexeerd. Hetzelfde geldt voor de weergave in de zoekresultaten. Dit voor je SEO-ranking natuurlijk niet goed.

Door het gebruik van de juiste tags maak je snel aan google duidelijk welke pagina geïndexeerd moet worden. Deze pagina wordt dan ook weergegeven in de zoekresultaten.

Ook wanneer je geen duplicate content hebt op je pagina, kan het gebruik van een cannical tag goed zijn voor je SEO. De cannonical tag geeft google als het ware een duwtje in de rug om de pagina te indexeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *